دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۴

انقلاب ِ هاي تک

تکنولوژي يک واقعيت است که به باور برخي از انديشه مندان همواره از عصر حضرت آدم - عليه السلام - وپيش از دانش با انسان و ابعاد مختلف زندگي اوآميخته بوده است .

اما از شگفتي هاي عالم اين است که اين پديده ساخت خود انسان « هم دانش ؛ هم بينش ؛ هم منش » او را به شدت تحت تأثير خود قرار داده است.

پيش از اشاره به اين تأثير بايد به وضعيت کنوني تکنولوژي و چند نمونه از پيشرفت هاي سال هاي بسيار نزديک آينده اشاره اي بسيار گذرا بنمايم :

امروزه ما در فناوري وارد حوزه بسيار ريزها شديم که نمونه بارز آن « نانو » است به گونه اي که در حال طراحي _ برخي هم انجام شده – روبوت هايي هستيم که دارند کار تمام انواع عکسبرداري ها از پنهان ترين اجزاي بدن را تعطيل مي کنند :

به زودي کار پيشرفته ترين روش هاي ايکس ري ، سونوگرافي ، ام آر آي ، آندوسکوپي ، و ده ها روش مشابه براي ديدن اجزاي ناديدني بدن ، تعطيل خواهد شد و

روبوت هاي نانو همه اين کارها را به عهده خواهند گرفت.

قرار است به زودي موبايل هاي دائم کاشته شده در داخل يکي از دندان ها کار سند و رسيو را به سايبرگي ترين شکل انجام دهند .

به زودي شاهد خانه هاي سايبري خواهيم بود که از هيچ دکمه اي در آن ها خبري نخواهد بود و همه اجزا از لامپ هاي روشنايي گرفته تا وسايل آشپزي و پذيرايي با صدا کردن و دستور دادن ما به کار خواهند افتاد .

خيلي زودتر از آن چه فکرش را مي کنيم ، صفحه کليد حذف خواهد شد ؛ حس لامسه و بو يايي و چشايي هم وارد عرصه ارتباطات خواهند شد و انتقال بو از طريق اينترنت و چشيدن مزه ها ميسر خواهد شد ؛ ودر حوزه کاري ارتباطاتي و رسانه اي خود ما هم :

« پيام رساني به تعداد مخاطب تکثير خواهد شد » و يک پيام واحدِ ارسالي ما ، به تعداد مخاطبان دريافت خواهد شد ، با خصوصياتي که مخاطب خودش دلش
مي خواهد . ( مثلا يک فيلم واحد به تعداد مخاطبان ورژن خواهد داشت ؛ و نرم افزارها به تعداد کاربر ها ورژن خواهند داشت )

ونيز همه انواع رسانه ها يکي خواهند شد ؛ و با ظهور رسانه سايبري همراه ، رسانه هاي کنوني ، موزه اي مي شوند. شهرهاي سايبري مي شوند و شهرها جاي کشور ها را خواهند گرفت . دولت هاي سايبري ،حاکميت شهري را به جاي حاکميت ملي خواهند نشاند و شهروندان سايبري امکانات و خواهاني ها ي تازه اي خواهند داشت .

( فقط اشاره کنم که در شهر هاي آينده تمام در و ديوار گيرنده و فرستنده و حاوي پيام خواهند بود ؛ پيام يک روابط عمومي يا تبليغات يک محصول يا اخذ آراي شهروندان يا رد و بدل کردن زنده پيام هاي يک رسانه با مخاطبانش و . . . از طريق اين امکان سايبرگي پخش و دريافت خواهند شد. )